NASZE MARZENIA- INTEGRACJA JEST W NAS
Projekt edukacyjny we współpracy z Fundacją ING Dzieciom
,, Gdyby marzenia były tylko nasze, pozostałyby marzeniami,
lecz dzięki wam stały się rzeczywistością”
Celem projektu było przybliżenie dzieciom informacji na temat spektrum autyzmu, niepełnosprawności ruchowej, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim, niedowidzenia i niedosłuchu. Propagowanie idei tolerancji i akceptacji dla osób z różnymi dysfunkcjami. Uświadomienie sobie jakich trudności doświadczają koledzy i koleżanki z niepełnosprawnością. Zrozumienie innych form uczestnictwa w lekcji i zabawach. Akceptacja zachowań uczniów z niepełnosprawnościami, a także dostrzeganie nieprzeciętnych umiejętności u tych dzieci.
Plan zajęć w ramach projektu zakładał pełną integrację dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi w zbliżonym do siebie wieku. Miał na celu nauczenie dzieci wspólnego funkcjonowania w społeczności, uwrażliwienie uczniów na potrzeby i konieczność niesienia pomocy niepełnosprawnym koleżankom i kolegom. Wspólnie w grupie zdobywają wiedzę i doświadczenie, uczą się empatii i akceptacji osób z niepełnosprawnościami.
Projekt był realizowany w czterech blokach tematycznych :
-
Niepełnosprawny, czyli jaki? Czy boję się niepełnosprawności?
-
Recepta na wzajemny szacunek.
-
Inspirujące podobieństwo- podstawowe potrzeby
-
Zajęcia integrujące uczniów
Podczas zajęć/ warsztatów dzieci na podstawie książek, filmów oraz zajęć praktycznych.
poznały ciekawe historie osób ze spektrum autyzmu, niepełnosprawności ruchowej, intelektualnej w stopniu lekkim, niedowidzeniem i niedosłuchem oraz trudności jakie napotykają w swoim życiu.
Bardzo cennym doświadczeniem dla naszych uczniów było prowadzenie przez WOLONTARIUSZY ING edukacji finansowej. Nauka oszczędzania i gospodarowania pieniędzmi. Wolontariusze ING w każdym bloku tematycznym kierowali działaniami projektu we współpracy z nauczycielami pracowali z uczniami klas integracyjnych przy wsparciu wolontariuszy naszej szkoły. Wykonywanie poszczególnych zadań sprawiało dzieciom wiele radości. Dzięki różnorodności zadań dzieci miały możliwość rozwijania twórczego i kreatywnego myślenia oraz realizowania indywidualnej i zbiorowej ekspresji twórczej. Dzieci wspaniale nauczyły się współpracować w grupie oraz szanować zdanie drugiej osoby.
Głównym rezultatem projektu było doposażenie sali polisensorycznej i rehabilitacyjnej. Pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane w pracy z uczniami z różnymi dysfunkcjami. Dzięki nim prowadzona terapia integracji sensorycznej i rehabilitacja pozwoli na poprawę funkcjonowania dziecka w życiu codziennym, a co za tym idzie jakości jego życia. Zarówno sala polisensoryczna jak i rehabilitacyjna musi być odpowiednio wyposażona, lecz przede wszystkim ma wzbudzać w dziecku pozytywne emocje, a także dawać poczucie bezpieczeństwa.
Realizacja tego projektu pozwoliła również uczniom, lepiej zrozumieć trudności doświadczane przez dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz kształtować postawę tolerancji i otwartości w stosunku do kolegów i koleżanek borykających się z różnymi trudnościami. Zajęcia w pracowniach będą ciekawe i przyczynią się do zminimalizowania zaburzeń integracji sensorycznej u uczniów niepełnosprawnych poprzez prowadzenie terapii SI oraz zajęć rehabilitacyjnych.
Ogromne podziękowania za zaangażowanie kierujemy do Pani Dyrektor Beaty Hucz-Pszon, a także nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów, wolontariuszy za otwarte serce na potrzeby dzieci niepełnosprawnych. To dzięki wam możliwe było zrealizowanie projektu ,, Nasze marzenia- Integracja jest w nas”.
Lider projektu
– Pani Elżbieta Ptok- Fundacja ING Dzieciom
Szkolni koordynatorzy projektu
Anna Dziadek
Magdalena Topolewska-Mróz
oraz nauczyciele z zespołu integracyjnego