Nasza szkoła wzięła udział w Trzyletnim MIEJSKIM PROJEKCIE EDUKACJI KULTURALNEJ "POKŁADY KULTURY". Pod koniec pierwszego roku, w którym nauczyciele odbyli szereg inspirujących warsztatów, odbył się konkurs na program Edukacji Kulturalnej, jaki chcielibyśmy zrealizować w swoich placówkach. Zwyciężyliśmy w kategorii wiekowej: klasy IV-VIII z autorskim programem KUFER KULTURALNY.
Zatem w październiku szkolny projekt "Kufer Kulturalny" wraz z czterema liderkami: Aleksandra Ratajczak, Rosanna Pasek, Renata Biszko i Beata Budzińska wystartował w dwóch warsztatach prowadzonych przez Basię Kozłowską , która stworzyła przestrzeń do rozmowy o uczuciach i sposobach ich wyrażania. "Następnie uczestnicy podczas pracy w grupach zredagowali krótkie historyjki, które przełożyli na język ciała. Efekty swojej pracy sfotografowali i dzięki aplikacjom mobilnym zamienili w kolaże". W listopadzie - poszukiwania miejsc magicznych w najbliższej okolicy zakończyły się tworzeniem filmów poklatkowych. Tworzenie - działanie, zaangażowanie i odnoszenie się do tego co najbliżej - JA i MOJA okolica, mały świat, który jest przecież centrum naszego wszechświata. Tutaj wszystko się zaczyna, zaczyna się podróż w głąb siebie w poszukiwanie swojego JA. Jeszcze w październiku udało się młodzieży odwiedzić CSW Kronikę, wystawę „Zobacz Słońce z zamkniętymi oczami” i uczestniczyć w warsztacie, podczas którego uczyli się interpretacji - brania dla siebie, odczuwania tego co zaproponowali twórcy. Dziewczyny wyjątkowo dzielnie walczyły z covidowymi przeszkodami. Udowodniły, że nie trzeba tracić kontaktu ze sztuką mimo izolacji i zorganizowały udział młodzieży w dwóch spektaklach online.
W ramach 24. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży KORCZAK TERAZ zobaczyli spektakl "Greta i ostatni wieloryb", po którym Ola Drzazga
przeprowadziła zajęcia, podczas których uczniowie "(...)mieli okazję do rozmowy na temat spektaklu, podzielenia się swoimi spostrzeżeniami, co było znakomitym przygotowaniem do redagowania recenzji i doskonałą okazją do refleksji na temat ochrony środowiska i odpowiedzialności za nie człowieka. W czasie zajęć powstały też prace plastyczne, przedstawiające fragmenty sztuki, które najbardziej utkwiły młodym widzom w pamięci". W listopadzie uczestnicy projektu zobaczyli spektakl „Ronja, córka zbójnika” przygotowany przez
. "W spektaklu poruszone zostały bliskie dzieciom tematy: konflikt pokoleń, pierwsza miłość, bunt, dojrzewanie do podejmowania samodzielnych decyzji". Ola Drzazga, podczas kolejnego warsztatu, umiejętnie połączyła treść spektaklu z lekturą szkolną "Ten obcy" i stworzyła przestrzeń do rozważań na temat dobra i zła, kondycji moralnej postaci i asertywności. "Uczestnicy wykonali przy pomocy telefonów i materiałów plastycznych figurki przedstawiające bohaterów i korzystając z nich odegrali scenki dramowe, ukazujące zachowania asertywne". Wszystkie tematy spiął udział uczestników w wykładzie i warsztacie „Sztuka śmieci, czyli gra resztkami” z zakresu filozofii sztuki, ekologii oraz społecznej odpowiedzialności, z elementami wprowadzającymi tematykę gospodarki obiegu zamkniętego organizowanych przez
BECEK Bytomskie Centrum Kultury
. "Wykład i warsztaty , podczas których uczniowie odbyli podróż do świata sztuki dawnej i współczesnej, pojmowanej tradycyjnie i tworzonej przy pomocy tradycyjnych środków, a także tej bardziej awangardowej, tworzonej z wykorzystaniem nieoczywistych materiałów. Prowadząca stworzyła przestrzeń do dyskusji na temat środków wyrazu użytych przez artystów, interpretacji ich dzieł, a przede wszystkim przesłania, które te dzieła ze sobą niosą. Wszystko to miało na celu zmuszenie uczniów do refleksji na temat odpowiedzialności człowieka za środowisko i zainspirowania ich do stworzenia własnych dzieł sztuki z wykorzystaniem różnego rodzaju odpadów".
Trzy miesiące, w tym dwa w edukacji zdalnej i tyle wydarzeń i aktywności.
Kiedy w 2019 roku rozpoczynaliśmy nasz projekt nie bylibyśmy w stanie wyobrazić sobie planowania udziału dzieci i młodzieży w kulturze, zapraszania ich do procesu tworzenia - online! Dziś przecieramy szlak w zupełnie nowym kierunku - być może teraz, tym bardzie,j tego rodzaju działania mogą wspierać nas w stymulowaniu procesu "wzrastania ku człowieczeństwu" (prof. K.Olbrycht)...