#RazemDla Klimatu#

#1Planet4AII#

#KupujOdpowiedzialnie#

@ubrania_do_oddania

#dotablicy#

Obecną epokę nazywamy antropocenem, czyli epoką człowieka. Nazwa ta jest związana z wpływem człowieka i jego działalności na środowisko. Rozpoczęta w XVIII w rewolucja przemysłowa pozwoliła wielu społeczeństwom poprawić jakość życia, ale spowodowała uwalnianie dużej ilości gazów cieplarnianych do atmosfery, co w następstwie doprowadziło do globalnego ocieplenia. Te gazy, nazywane cieplarnianymi, to głównie dwutlenek węgla stanowiący 81 % emisji, metan i podtlenek azotu. Najwięcej z nich pochodzi z przemysłu, w tym z transportu i przemysłowego rolnictwa. Następstwem są odczuwalne dla wszystkich ludzi na świecie skutki zmiany klimatu, lecz nie w ten sam sposób. Choć najbardziej rozwinięte gospodarczo kraje Północy powodują największą emisję dwutlenku węgla do atmosfery, to poszkodowanymi są mieszkanki i mieszkańcy globalnego południa. Jest to spowodowane tym, że gospodarka Południa jest tradycyjna i związana z naturalnym cyklem przyrody. Wszelkie zaburzenia klimatyczne wpływają więc bezpośrednio na dobrobyt tych społeczeństw. Na skutek susz cierpi rolnictwo, hodowla zwierząt, jak również utrudniony jest dostęp do źródeł wody. Plony ubożeją, zwierzęta umierają, a ludzie muszą pokonywać znaczne odległości, by zdobyć wodę. Na tych terenach, gdzie trudniej o pożywienie, częściej dochodzi do wybuchów konfliktów zbrojnych. A następnie do migracji ludności z miejsc zamieszek do terenów mniej konfliktowych.Skoro żyjemy w epoce człowieka, to należy rozpocząć działania, by w sposób pozytywny oddziaływać na nasze życie i otaczający nas świat zwierząt i roślin. W naszej szkole Grupa Projektowa „Młodzi Klimatolodzy”, do której należą uczennice z klasy 4 d i 6 c przeprowadziły wraz z opiekunem projektu Panią Beatę Czechowską- Siudak akcję informacyjną, która obrazuje i uświadamia uczniów o wpływie człowieka na zmiany klimatu. Jednym z czynników, który przyczynia się do degradacji środowiska i związany jest z emisją CO2 jest przemysł odzieżowy.

Ten aspekt został zaakcentowany wśród uczniów klas czwartych i piątych w przeprowadzonych warsztatach pt „NIE DLA SZYBKIEJ MODY”. Fast Fashion, czyli Szybka Moda to projektowanie, szycie i sprzedaż ubrań w krótkim czasie, masowo i w najniższych cenach. Przemysł odzieżowy jest napędzany przez modę, sezonowość i wyprzedaże, które po sezonie trafiają do krajów globalnego Południa, gdzie owszem, zyskują nowe życie, ale wiele z nich pada ofiarą nadprodukcji i konsumpcjonizmu, po czym trafia do śmietnika, lub wysyłane są na pustynie np. Atakama w Chile. Nie dość, że produkcja tekstyliów wymaga zasobów wody i energii, to jeszcze odzież szybko staje się odpadem i obciąża środowisko, co potwierdza powyższy przykład. Patrząc na metki można łatwo wywnioskować, kto uszył dla nas ubrania- sukienkę czy spodnie. Są to najczęściej słabo opłacane kobiety ( często i dzieci) w krajach globalnego Południa(np Pakistanu, Bangladeszu, Kambodży), gdzie wielkie zachodnie koncerny przenoszą produkcję, bo jest tańsza i bardziej opłacalna. Nie sprzyja to jednak klimatowi ( gdyż w państwach nie obowiązują normy funkcjonujące na Zachodzie), ani miejscowej ludności.

Aby stać się świadomym mieszkańcem Ziemi i chronić klimat, uczniowie w pracy warsztatowej, bazując na przedstawianych przez opiekuna projektu prezentacjach,artykułach, stronach „Kupuj Odpowiedzialnie”, wypracowali propozycje – bank pomysłów na działania indywidualne i szkolne w celu przeciwstawienia się „Szybkiej Modzie”. Natomiast Międzynarodowy Dzień Ziemi został między innymi uczczony poprzez wzięcie udziału społeczności szkolnej w akcji pr „Szkolny Vinted”, dzięki któremu uczniowie naszej szkoły,mogli wymienić się garderobą, książkami, zabawkami, a fundusze

zebrane w trakcie akcji, zostały przeznaczone na zakup do sal lekcyjnych pojemników do segregacji śmieci.

Należy nadmienić. że dla uczniów klas starszych prowadzone są zajęcia poświęcone ochronie klimatu pt „Zmiana klimatu to nasze wyzwanie” oraz warsztaty pt „NIE DLA SZYBKIEJ MODY” przez nauczycielki: języka polskiego, przyrody, geografii, chemii -Panie : Beatę Czechowską- Siudak, Jagodę Latawiec, Marzenę Sobiegałę, Iwonę Święcicką, które również sprawowały opiekę merytoryczną nad przebiegiem Akcji Klimatycznej -Szkolny Vinted.

Beata Czechowska- Siudak

 

11.jpg1.jpg6.jpg8.jpg10.jpg7.jpg3.jpg4.jpg13.jpg5.jpg2.jpg12.jpg

 

..


herb bytomia 230


 

Kontakt

Sekretariat szkoły czynny
od poniedziałku do piątku
w godzinach od 7:00 do 15:00

ul. Łużycka 12a, 41-902 Bytom

telefony:  
(32) 280-05-50
(32) 289-33-33
fax (32) 280-00-69

e-mail: sekretariat @ sp51.bytom.pl
id. e-PUAP: SP51Bytom

Poziom zanieczyszczeń



 

Odwiedza nas.

Odwiedza nas 73 gości oraz 0 użytkowników.

Mała Galeria

mala_galeria001.jpg

Cyfrowobezpieczni.pl

Szkoła w programie
Cyfrowobezpieczni.pl
Bezpieczna Szkoła Cyfrowa
cyfrowobez logo

 

,


Stara wersja witryny dostepna pod adresem:
www.old.sp51.bytom.pl

 

 


 

 

INTEGRACJA

    W Szkole Podstawowej nr 51 z Oddziałami Integracyjnymi w Bytomiu kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zawsze było bliskie sercu osób kierujących pracą szkoły i pracujących w niej nauczycieli.

BIBLIOTEKA SZKOLNA

    Biblioteka szkolna w swych zbiorach posiada książki o różnej tematyce, tak, aby zaspokoić gust wszystkich czytelników. Należą do nich m.in.: powieści przeznaczone dla dzieci i młodzieży: obyczajowe, przygodowe, historyczne oraz bogaty wybór bajek i baśni.

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO

Daty rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych wraz z przerwami w roku szkolnym 2023/2024.

Europejski Fundusz Społeczny


Projekty sponsorowane przez EFS.

Klasy 1-3


Najświeższe wiadomości z szkolnego życia maluszków

Plan lekcji


Plan lekcji wszystkich klas.



PROJEKTY EDUKACYJNE

Bierzemy udział w wielu projektach edukacyjnych, zapraszamy do zapoznania się z szczegółami.

AKADEMIA RODZICA

Kilka porad dla rodziców...

JADŁOSPIS

Co dziś dobrego na stołówce?

Zdrowe i smaczne dania z naszej stołówki...

SZKOŁA W PILOTAŻU PROGRAMOWANIA

Pilotaż wnosi do programu nauczania tematykę programowania. Zapozna uczniów z elementarnymi podstawami programowania opartymi na specjalnie stworzonych językach programowania dla dzieci.

JSN Decor template designed by JoomlaShine.com