Zadanie dla klas 8, grupa 1
Przedostatnia karta pracy XIII.
Ponieważ w ostatnich kartach pracy zajmowaliśmy się podróżowaniem proponuję Wam zadanie, dzięki któremu będziecie mieli możliwość poznania mapy Niemiec i zlokalizowania na niej największych miast.
Wiem, że w przyszłym tygodniu macie egzaminy. Trzymam za Was kciuki i życzę powodzenia.
W związku z egzaminami macie czas na zrobienie Tej karty pracy do wtorku 23.06. Proszę połączyć cyfry reprezentujące miasta na mapie z literami a,b,c... , które są przy nazwach miast.
Jak zawsze proszę przesłać wykonane zadanie na mój adres Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Pozdrawiam serdecznie, Mariola Bielówka
Karta pracy XII - wprowadzenie
Karta pracy XII - l. porządkowe
Mit links 2 Womit in die Ferien
Dzień dobry, przesyłam kolejną kartę pracy
Perfekt, karta VI - filmik i zadania.
Perfekt część V. Czasownik posiłkowy być „sein“ czy mieć „haben.
Perfekt czasowniki nieregularne
Dziękuję wszystkim tym, którzy zrobili zadania i mi je przesłali.
Dzisiaj ciąg dalszy informacji o używaniu czasu przeszłego.
Poprzednio napisałam wam jak się tworzy formy nieregularne od czasowników regularnych,
czasowników zakończonych na „ieren” i czasowników złożonych.
Dzisiaj o czasownikach nieregularnych.
Jak sama nazwa wskazuje będą tworzyły formę Partizip Perfekt nieregularnie, ale ta
nieregularność będzie występowała w samym czasowniku, 99,9 % takich czasowników
ma przedrostek ge + czasownik ( ze zmianami w jego podstawie) i końcówka en.
Np.
fahren (jechać) gefahren
kommen (pochodzić) gekommen
gehen (iść ) gegangen
geben (dawać) gegeben
lesen (czytać) gelesen
schreiben ( pisać) geschrieben
Form czasowników nieregularnych trzeba się uczyć na pamięć. W waszym podręczniku są one zamieszczone w tabeli na stronie 77.
W załączniku zadania z zeszytu ćwiczeń, które pozwolą wam poćwiczyć używanie nowo poznanego czasu.
Zadanie dla klas 8, grupa 1
Przesyłam link do piosenki, której słowa są bardzo proste, a dotyczą pór roku. Większość słówek poznaliście w trakcie szkolnej nauki. Jeśli ktoś ma ochotę nauczyć się śpiewać tę piosenkę to super. Gdy się spotkamy w szkole zaśpiewamy razem.
Pod tym linkiem kryje się kilka piosenek. Szczególnie polecam tę pierwszą piosenkę. Oczywiście kto ma ochotę może posłuchać kolejnych.
W załączniku jest plik ze słownictwem związanym ze świętami wielkanocnymi. Są tam obrazki z ich nazwami.
Wypiszcie nazwy tych rzeczy, które występują również w Polsce i wiążą się ze świętami wielkanocnymi.
Wypisane słówka prześlijcie na mój adres Email
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ponieważ przed wami kilka dni wolnych od szkolnych zajęć macie czas na zrobienie tego do środy 15.04. do godziny 15.
Serdecznie was pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego na świąteczne dni ( pomimo okoliczności)
Mariola Bielówka
6.04,2020r.
Pliki do pobrania:
Dzisiaj pierwsza lekcja w ramach obowiązkowego zdalnego nauczania.
Proszę do zeszytu wpisać temat lekcji:
Als Austauschschüler nach Berlin. Jako uczeń w ramach wymiany szkolnej do Berlina. Wprowadzenie czasu przeszłego Perfekt.
Zanim zapoznamy się z tekstem w podręczniku napiszę wam jak się tworzy czas przeszły Perfekt.
Osoby, które mają drukarkę mogą to wydrukować i wkleić do zeszytu. Osoby, które nie mają muszą tę notatkę przepisać do zeszytu ( oczywiście to co stanowi notatkę o tym czasie, bez moich komentarzy dot. Kolejnych kroków działania.)
Czas przeszły Perfekt to czas używany w codziennej komunikacji. Składa się z czasownika posiłkowego, którym są czasowniki „sein –być” i „haben – mieć” oraz czasownika właściwego, który występuje w formie tzw. Partizip Perfekt.
Czasownikiem posiłkowym dla znaczącej większości czasowników jest czasownik „haben”.
(O tym, kiedy czasownikiem posiłkowym jest czasownik „sein” będzie na następnej lekcji).
Partizip Perfekt tworzymy dla czasowników regularnych poprzez dodanie do podstawy czasownika przedrostka „ ge „ i końcówki „t” .
Czasowniki regularne
hören - gehört machen - gemacht spielen - gespielt malen - gemalt
(słuchać) (robić) (grać) (malować)
Zdanie w czasie przeszłym z użyciem tego czasu Perfekt budujemy następująco:
Ich habe Musik gehört. SłuchałemMuzki
Wir haben Hausaufgaben gemacht.Zrobiliśmyzadaniedomowe
Die Kinder haben Fußball gespielt.Dzieci grały w piłkę nożną.
Wer hat das Bild gemalt ? Ktonamalowałtenobrazek ?
Jak widać przez osoby odmienia się czasownik „haben” (którego w zdaniu nie tłumaczymy na język polski, to tylko czasownik posiłkowy) , a drugi czasownik, ten który wyraża to co chcemy powiedzieć ,
jest w tej nowej formie Partizip Perfekt , gdzie mamy:
przedrostek gepodstawa czasownika t.
W podręczniku, na stronie 46 jest tekst, w którym Leon pisze o swojej podróży.
Poszukajcie w tym tekście czasowników, które są w tej formie Partizip Perfekt. Wypiszcie je i obok napiszcie bezokolicznik czasownika od którego pochodzą i co znaczy ten czasownik.
Np. gemeldet - melden (zameldować)
Następnie zapiszcie w zeszycie zdania, które są w tym czasie przeszłym i je przetłumaczcie
Np. Ich habe mich die ganze Woche nicht gemeldet. Ja się cały tydzień nie meldowałem.
Ostatnie zadanie to ćw. 4 w podręczniku na stronie 46.
Zdjęcie strony w zeszycie proszę mi przesłać 2 razy ( chcę wypróbować 2 kanały informacyjne), przez librusa
poprzez zakładkę zadania domowe i na moja pocztę Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Priorytetem jest wiadomość w librusie.
Pozdrawiam i życzę zdrowia. Jeżeli będę wam odpisywała, nie będę używała zwrotów grzecznościowych, bo w obecnej sytuacji zajmuje to zbyt wiele czasu. Mariola Bielówka